جشنواره جشنواره

پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی

12 سوال

5 دقیقه

تفسیر دارد

رایگان

برای خرید گروهی این تست اینجا کلیک کنید

شاخص‌‌های ارزیابی این تست :

اشتراک گذاری با دیگران :

تست اهمال کاری تحصیلی چیست؟

تست اهمال کاری تحصیلی چیست؟

پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی به وسیله فردی به نام تاکمن در سال 1991 طراحی و عرضه گردیده است.

تست اهمال کاری تحصیلی دارای 12 سؤال بوده و هدف آن سنجش انواع ابعاد اهمال کاری در تحصیل ( اهمال کاری عمدی، اهمال کاری ناشی از خستگی جسمی روانی، اهمال کاری ناشی از بی‌برنامگی) است.

برای هر پرسش این تست پنج گزینه هرگز، به ندرت، گاهی اوقات، بیشتر اوقات و همیشه تشکیل شده است.

با انجام این تست در سایت تست‌شو میتوانید میزان اهمال و کم کاری تحصیلی دانش آموزان را بسنجید.

همچنین در صورتی که تمایل دارید که شخصیت خود و فرزندانتان را بهتر بشناسید به شما پیشنهاد می کنیم تست های شخصیت شناسی و استعدادیابی ما را در تست‌شو یکبار امتحان نمایید.

تست های پیشنهادی برای ارزیابی شخصیت و رفتار شناسی بزرگسالان

معنای اهمال کاری تحصیلی

اهمال کاری تحصیلی چیست؟

اهمال کاری در انجام تکالیف تحصیلی یکی از مشکلاتی است که دانش آموزان با آن مواجه می‌شوند. بسیاری از دانش آموزان در انجام یک تکلیف تحصیلی تعلل می‌کنند و مرتب با خود قرار می‌گذارند که مثلاً فردا تکلیف‌شان را انجام خواهند داد. بسیاری از این دانش آموزان آرزو دارند که بتوانند تکالیف خود را به موقع انجام دهند اما به دلایلی که ذکر آن می‌رود، از انجام این کار عاجز و ناتوان‌اند.

اهمال کاری را به عنوان «تمایل به دوری از انجام یک فعالیت، وعده به انجام دادن آن در زمان دیگر و استفاده از بهانه‌ها و عذرهای متفاوت برای توجیه این تأخیر و دوری از سرزنش ناشی از آن» تعریف کرده‌اند.

اهمال کاری تحصیلی زمانی رخ می دهد که مسائلی مانند اضطراب و کمال گرایی بر خودکنترلی و انگیزه افراد بیشتر باشد. علل شایع آن عبارتند از ترس از شکست، بیزاری از کار، خستگی و عدم وجود جهت گیری های واضح.

نمونه ای از اهمال کاری تحصیلی دانش آموزی می‌توان به نوجوانی اشاره کرد که یک هفته فرصت دارد تا برای امتحان درس بخواند، اما در نهایت با وجود اینکه مدام می خواهد شروع کند، مطالعه خود را بی جهت به شب قبل موکول می کند. مثال دیگری از اهمال کاری تحصیلی، دانشجویی است که کار روی یک پروژه مهم را برای یک ترم کامل، تا زمانی که سررسید آن باشد، به تاخیر می اندازد.

در تعریف اهمال کاری تجربه ذهنی ناراحتی ناشی از این تاخیر را نیز اضافه نموده‌اند و با در نظر گرفتن اینکه اهمال کاری در امور تحصیلی و به ویژه آماده شدن برای امتحانات پایان ترم، شیوع بیشتری دارد آن را به عنوان گرایش به : (الف) به تأخیر انداختن مداوم یا تقریباً مداوم تکالیف و (ب) تجربه اضطراب مداوم یا تقریباً مداوم مرتبط با این تأخیر، تعریف کرده‌اند.

تست اهمال کاری تحصیلی چگونه کار می‌کند؟

کم کاری دانش آموزان | تستشو

تست اهمال کاری تحصیلی بر اساس سه پارامتراصلی (اهمال کاری عمدی، اهمال کاری ناشی از خستگی جسمی روانی، اهمال کاری ناشی از بی‌برنامگی) عمل می کند.

اهمال کاری عمدی

احتمالا برای بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان پیش آمده است که حداقل برای یکبار هم شده تکالیف و مشق هایشان را به زمان دیگری موکول کرده و با این افکار کارهایشان را به تعویق بیندازند:

  • الان حوصله ندارم
  • شنبه انجامش میدم
  • هفته دیگه انجام میدم
  • بعداز ظهر انجام میدم
  • و....

و در زمان تعیین شده ذهنی خودشان نیز کارهایشان را انجام نمی دهند که به آن اهمال کاری عمدی می گویند.

اهمال کاری ناشی از خستگی جسمی روانی

اهمال کاری ناشی از خستگی جسمی روانی

اهمال کاری در انجام تکالیف مدرسه به دلیل خستگی جسمی و روانی می‌تواند به مجموعه‌ای از عوامل و شرایط بازگردانده شود. خستگی جسمی می‌تواند ناشی از فعالیت‌های بدنی یا کمبود خواب یا کم خوابی و عدم استراحت کافی باشد، که باعث کاهش انرژی و تمرکز در انجام وظایف می‌شود.

از طرفی، خستگی روانی ممکن است ناشی از فشارهای روانی، استرس، اضطراب، افکار منفی و حتی افسردگی باشد که موجب توجه و تمرکز را بر روی تکالیف مدرسه کاهش می‌دهد.

اهمال کاری ناشی از بی‌برنامگی

اهمال کاری ناشی از بی‌برنامگی

بی‌برنامگی به معنای نداشتن برنامه‌ریزی مشخص، تعیین اهداف و تنظیم زمان برای وظایف است و می‌تواند در انجام تکالیف تأثیر منفی داشته باشد.

از جمله عوامل بی‌برنامگی داشتن می‌توان به عدم توانایی در برنامه‌ریزی بهینه زمانی، عدم تعیین اهداف و اولویت‌بندی صحیح، تنوع و پیچیدگی زیاد وظایف، عدم توانایی در تنظیم و مدیریت زمان و عدم دسترسی به منابع و ابزارهای مورد نیاز اشاره کرد.

همچنین، عوامل دیگری مانند کمبود انگیزه و علاقه به تحصیل، احساس ناکارآمدی و ناامیدی، فشارهای اجتماعی، مشکلات شخصی یا خانوادگی و محیط تحصیلی نامساعد نیز می‌توانند به بی‌برنامگی و در نتیجه اهمال کاری منجر شوند.

هدف از تست اهمال کاری تحصیلی چیست؟

هدف از تست اهمال کاری تحصیلی چیست؟

تست اهمال کاری تحصیلی به ما در بررسی و ارزیابی سطح اهمال کاری در انجام وظایف تحصیلی کمک می‌کند. با این تست می‌توان مشکلات مرتبط با اهمال کاری را شناسایی کرد. این تست به ما کمک می‌کند تا بفهمیم که دانش آموزان در چه حدی از وظایف تحصیلی خود استقبال می‌کنند و در صورت وجود اهمال کاری، میزان آن را ارزیابی کنیم.

سپس با شناخت سطح اهمال کاری، می‌توانیم نیازهای دانش آموزان را در ارتباط با تحصیل و تکالیف مدرسه شناسایی کنیم.

با شناخت سطح اهمال کاری، می‌توانیم تدابیر و راهکارهای مناسب را برای کمک به دانش آموزان با اهمال کاری تحصیلی پیشنهاد دهیم.

این راهکارها شامل استفاده از راهبردهای مؤثر در برنامه‌ریزی زمان، ایجاد انگیزه و علاقه، تقویت مهارت‌های تحصیلی و ارائه حمایت‌های مناسب است.

اهمال کاری در تحصیل می‌تواند به عواقب منفی مانند کاهش عملکرد تحصیلی، ناکافی بودن دانش و مهارت‌ها، افزایش استرس و اضطراب، و در نهایت افت اعتماد به نفس منجر شود.

با انجام این تست مشکل اصلی اهمال کاری شناسایی می گردد و از این عواقب جلوگیری می شود.

سوالات متداول

اهمال کاری تحصیلی چیست؟

اهمال کاری تحصیلی به معنای به تعویق انداختن وظایف و تکالیف مدرسه تحصیلی می باشد، اما اهمال کاری رفتاری نیست که فقط در حوزه تحصیلی دیده شود، بلکه در حوزه های مختلف نیز دیده می شود.

تست اهمال کاری تحصیلی بر اساس چه پارامترهایی ارزیابی می شود؟

تست اهمال کاری تحصیلی بر اساس سه پارامتراصلی (اهمال کاری عمدی، اهمال کاری ناشی از خستگی جسمی روانی، اهمال کاری ناشی از بی‌برنامگی) سنجش می گردد.

تست اهمال کاری تحصیلی چه کمکی به ما می کند؟

این تست ابتدا به تشخیص مشکل اهمال کاری پرداخته و سپس نیازهای آن را تعیین می کند و در آخر تدابیر و راهکارها را ارائه می دهد و از عواقب منفی پیشگیری می نماید.

به شما پیشنهاد می‌کنیم پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی را انجام دهید تا به نیاز‌های اساسی خود پی ببرید تا بهتر بتوانید رفتارهای خود را کنترل کنید.

لینک کوتاه
پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی | تست شو

پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی

دیدگاه‌ها

ثبت دیدگاه ‌شما

نام شما*

دیدگاه ‌شما*

امتیاز خود را وارد کنید

این تست را به کاربر های دیگر

این تست را به کاربر های دیگر